Medy is voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken en ervaringsdeskundig elektrogevoelige. Zij stelt de vraag centraal of elektrogevoeligen een waardevolle bron zijn voor scherpe, oplossingsgerichte vraagstellingen voor onderzoek naar mogelijke schadelijke gevolgen in den brede. De klachten die elektrogevoeligen hebben, zijn geen unieke klachten. Integendeel, het zijn bredere en steeds vaker voorkomende klachten, zoals (onverklaarbare) gevoelens van stress, depressie, slapeloosheid, vermoeidheid, etc. Kunnen deze klachten stralingsgerelateerd zijn bij een veel grotere groep mensen, zonder dat we dat weten? Elektrogevoeligen hebben de oorzaak van de klachten kunnen verbinden aan stralingsbelasting en dus iets kunnen doen om de klachten te verlichten en de schade te beperken. Stel dat we onderzoeksvragen starten vanuit de meest voorkomende klachten bij elektrogevoeligheid? Welke nieuwe onderzoeksvragen zouden daardoor ontstaan en welke antwoorden en oplossingen gaan we mogelijk vinden?
Medy’s verhaal en presentatie geven haar persoonlijke verhaal en ervaring over elektrogevoeligheid weer. Ze kwam er in 2017 na fysieke en mentale klachten achter dat ze elektrogevoelig is. In haar presentatie benadrukt zij:
- Mensen met EHS zijn de kanarie in de kolenmijn. Misschien zijn mensen met EHS ‘the lucky ones’, omdat zij zich nu al beschermen tegen straling. Het is nog niet bekend wat de langetermijneffecten zijn van straling en ook wat de effecten zijn van de stapeling door steeds meer apparaten in en om ons huis en onze werkplek die straling produceren.
- Better be safe than sorry: normen en afschermen. Zij pleit voor simpele oplossingen: probeer het eens uit door bijv. de wifi uit te zetten. Zij vraagt zich af waarom het zo moeilijk is om EHS serieus te nemen. Informeer de samenleving over EHS.
- Belangrijk: het apparaat moet ‘uit’ kunnen (ook de wifi en de bluetooth moeten eenvoudig kunnen worden uitgeschakeld).
Opmerking uit de zaal: verspreidt u a.u.b. vooral het woord.
Antwoord: doe ik altijd in mijn netwerk, zowel privé als zakelijk.
De gespreksleider benadrukt dat het Kennisplatform geen positie inneemt, maar wel informatie en handelingsperspectieven biedt.
Vraag: bedankt, dat je dit verhaal wilt vertellen, gezien alle ellende van mensen met EHS en hun gezin. Ook dank aan het Kennisplatform dat de mogelijkheid heeft gegeven om dit verhaal te laten vertellen.
Antwoord: goed dat het in gesprekken hierover mag gaan.
Vraag: hoe moeten we dit verhaal en een nul-energie-woning plaatsen in deze wereld van steeds snellere digitalisering en energietransitie? Wat is de oplossing?
Antwoord: de samenleving moet bewuster worden. We mogen overwegen dat het schadelijk is: better safe than sorry. Wend vooral laagdrempelige oplossingen aan, bijvoorbeeld al bij de bouw van een huis. Roepen dat alle zendmasten weg moeten heeft geen zin.